آشنایی کامل با System Preferences ( بخش دوم )

جستجو در کامل‌ترین آرشیو مک ایران:

آشنایی کامل با System Preferences ( بخش دوم )

پیشتر در مک نید٬ به معرفی کامل System Preferences (...

توضیحات

پیشتر در مک نید٬ به معرفی کامل System Preferences ( بخش اول ) پرداختیم. حال در این قسمت٬ به بخش دوم و در واقع بخش پایانی این آموزش می پردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

ردیف سوم

 

به عنوان اولین آیتم ردیف سوم٬ iCloud را مشاهده می کنیم :

 

System-Preferences-25

 

در این قسمت٬ اطلاعات اپل آی دی خود را مشاهده خواهید کرد. در صورتی که برای بار اول وارد این قسمت شوید٬ از شما اپل آی دی به همراه رمز عبور درخواست خواهد شد که در صورت وارد کردن این موارد٬ صفحه ای مطابق تصویر بالا به شما نمایش داده خواهد شد. مواردی که مایل هستید در اپل آی دی شما ذخیره شود را می توانید در کادر سمت راست انتخاب نمایید.

در زیر تصویر٬ نام و اپل آی دی خود٬ Account Details را مشاهده می کنید که با کلیک روی آن٬ می توانید اطلاعات اکانت خود را مشاهده و در صورت نیاز٬ آنها را ویرایش نمایید.

در زیر آن نیز نیز دکمه Set Up Family به چشم می خورد. در صورتی که در خارج از کشور زندگی کرده و از کارت های اعتباری برای پرداخت ها استفاده می کنید٬ می توانید این سیستم را راه اندازی کرده و اطلاعات نرم افزاری خود را با افراد خانواده به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال می توانید اپلیکیشنی را که خریداری می کنید٬ اجازه دسترسی به آن توسط خواهر یا برادر را بدهید.

گزینه Sign Out هم که مخصوص خارج شدن از اکانت می باشد.

 


 

آیتم بعدی این قسمت Internet Accounts نام دارد :

 

System-Preferences-20

 

در این قسمت می توانید ایمیل های خود را وارد کرده و در اپلیکیشن ایمیل اختصاصی سیستم عامل مک٬ از آنها استفاده نمایید. توسط دکمه های + یا – می توانید اکانت های خود را اضافه و یا حذف نمایید.

 


 

به عنوان گزینه بعدی به سراغ Extensions می رویم :

 

System-Preferences-21

 

در این قسمت می توانید موارد اضافه ای که روی سیستم عامل خود نصب کرده اید را مدیریت نمایید. به عنوان مثال همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید٬ دو آیتم مخصوص نرم افزارهای Instashare و Telegram روی سیستم من نصب است که به من این اجازه رو میده تا فایل های داخل سیستم رو توسط این دو نرم افزار٬ به راحتی با دیگران به اشتراک بگذارم.

با وارد شدن به سایر قسمت های کادر سمت چپ٬ می توانید تنظیمات دلخواه خود را وارد نمایید.

 


 

به عنوان آیتم چهارم به Network می رسیم :

 

System-Preferences-22

 

در این قسمت می توانید تنظیمات شبکه و اینترنت خود را اعمال نمایید. به این صورت که نام اکانت اینترنت خود را در قسمت Network Name انتخاب و بعد از وارد کردن رمز عبور٬ متصل شوید.

سایر گزینه های اختصاصی شبکه نیز در کادر سمت چپ در دسترس خواهد بود که با زدن دکمه های + یا – می توانید آنها را اضافه و یا کم نمایید.

 


 

حال به آیتم Bluetooth می رسیم :

 

System-Preferences-24

 

در این قسمت می توانید بلوتوث دستگاه خود را خاموش یا روشن کرده و تنظیمات مناسب را اعمال نمایید. در کادر سمت راست نیز دستگاه هایی که از طریق بلوتوث با دستگاه شما در ارتباط هستند را مشاهده خواهید کرد.

 


 

به عنوان آخرین گزینه این ردیف٬ آیتم Sharing را بررسی می کنیم :

 

System-Preferences-23

 

در این قسمت٬ می توانید تنظیمات به اشتراک گذاری قسمت های مختلف سیستم عامل را انجام دهید. در ابتدای این قسمت٬ نام دستگاه خود را مشاهده می کنید که می توانید آن را با زدن دکمه Edit به دلخواه تغییر دهید.

در کادر سمت چپ٬ می توانید نوع فایل و یا سیستم به اشتراک گذاری را انتخاب نمایید. در قسمت بعد نیز نوع فایل یا سیستم و در قسمت بعد هم کاربرانی که مایل به به اشتراک گذاری هستید را انتخاب کنید. توسط دکمه های + و – می توانید موارد دلخواه خود را به هر یک از قسمت ها اضافه یا حذف نمایید.

با پایان یافتن ردیف سوم٬ به سراغ ردیف بعد می رویم.

 


 

ردیف چهارم

 

اولین گزینه موجود در این ردیف٬ Users & Groups است. در این قسمت٬ شما می توانید تنظیمات اکانت های کاربرانی که از دستگاه استفاده می کنند را مدیریت نمایید. به محض وارد شدن به این قسمت٬ با صفحه ای مطابی شکل زیر روبرو خواهید شد : 

 

System-Preferences-11

 

در کادر سمت چپ٬ تعداد کاربرانی که برای استفاده از سیستم عامل ایجاد شده اند را مشاهده می کنید. در پایین این کادر و توسط دکمه های + و – می توانید تعداد کاربران را زیاد یا کم کنید. در مورد آیکون قفل نیز در قسمت اول آشنایی با System Preferences به صورت کامل توضیحات ارائه شده است.

در قسمت سمت راست این پنجره٬ شاهد دو تب Password و Login Items هستیم. ابتدا تب Password را مورد بررسی قرار می دهیم :

در بالاترین قسمت این تب٬ شاهد نام اکانت کاربری و در کنار آن نیز دکمه Change Password را مشاهده می کنیم که با کلیک روی آن٬ می توانیم رمز عبور اکانت را تعویض نماییم.

در قسمت پایین تر٬ Contacts Card را می بینیم که با کلیک بر روی Open به کلیه مخاطبین موجود در اپل آی دی خود دسترسی خواهیم داشت و می توانیم آنها را ویرایش کنیم.

بعد از گذر از این گزینه٬ به سه چک باکس می رسیم :

چک باکس اول : اگر تیک این گزینه فعال باشد٬ شما می توانید از طریق اپل آی دی خود٬ رمز عبور دستگاه را در صورت فراموشی٬ ریست کنید.

چک باکس دوم : توسط این گزینه٬‌ می توانید به اکانت های کاربری٬ اجازه مدیریت دستگاه را بدهید.

چک باکس سوم : این گزینه مخصوص والدین است و از طریق آن٬ می توانند دستگاه فرزندان خود را کنترل نمایند.

حال به سراغ قسمت Login Items می رویم :

در این قسمت٬ شما می توانید نرم افزارهایی را مشخص نمایید تا در هنگام لود شدن سیستم عامل مک٬ آنها نیز باز شده و آماده کار شوند. با زدن دکمه های + یا – در زیر کادر٬ می توانید اپلیکیشن های دلخواه خود را به این لیست اضافه یا کم نمایید.

 


 

از این آیتم عبور کرده و به سراغ گزینه بعد٬ یعنی Parental Controls می رویم :

 

System-Preferences-12

 

در این قسمت٬ والدین می توانند دستگاه فرزندان خود را کنترل و اجازه دسترسی به برخی قسمت را محدود نمایند.

همانطور که می بینید به صورت پیشفرض٬ تمامی گزینه های این قسمت خاموش هستند. ممکن است بپرسید چرا؟ به این دلیل که آیکون قفل موجود در این پنجره که در پایین صفحه مشخص است٬ بسته می باشد. شما باید ابتدا روی آن کلیک کرده و سپس پسورد سیستم عامل خود را وارد نمایید تا قفل مذکور باز شده و بتوانید تنظیمات دلخواه خود را اعمال نمایید. در کادر سمت چپ٬ نام اکانت های کاربری را مشاهده می کنید که با کلیک روی هر کدام٬ می توانید سطح دسترسی های مخصوصی را برای آنها تنظیم نمایید. در نهایت و بعد از اعمال تغییرات دلخواه خود٬ فراموش نکنید که حتما قفل باز شده را ببندید. البته بعد از اعمال تغییرات و بستن پنجره System Preferences ٬ قفل به صورت خودکار بسته خواهد شد و برای باز کردن مجدد٬ نیاز به رمز عبور خواهد داشت.

 


 

حال به گزینه بعد٬ یعنی App Store که یکی از بخش های پرکاربرد و مهم در سیستم عامل مک به شمار می رود٬ میرسیم :

 

System-Preferences-13

 

در این قسمت٬ شما می توانید تنظیمات مربوط به فروشگاه نرم افزاری سیستم عامل خود را کنترل و آنها را به صورت دلخواه ویرایش کنید. با هم به بررسی این قسمت می پردازیم :

در ابتدای امر٬ گزینه چک کردن آپدیت خودکار را مشاهده می کنید که شامل چهار زیر شاخه می باشد. اگر این گزینه را فعال کنید٬ سیستم به صورت خودکار و در تایم های مشخصی٬ اقدام به چک کردن ورزن نرم افزارها با آخرین ورژن موجود در فروشگاه نرم افزاری می کند.

با زدن تیک اولین گزینه زیر شاخه٬ به دستگاه خود این اجازه را می دهید تا بعد از چک کردن نرم افزارها و در صورت نیاز٬ آپدیت ها را به صورت خودکار در پس زمینه سیستم عامل انجام دهد. البته قبل از انجام آپدیت٬ به شما اطلاع داده خواهد شد.

گزینه دوم : با زدن این گزینه٬ اجازه آپدیت اپلیکیشن ها را به سیستم عامل می دهید.

گزینه سوم : با فعال سازی این گزینه٬ اجازه آپدیت فایل های سیستم عامل را به دستگاه می دهید.

گزینه چهارم : با تیک زدن این گزینه٬ اجازه آپدیت فایل های امنیتی را به سیستم عامل می دهید.

گزینه بعدی مربوط به دانلود اتوماتیک نرم افزارها می شود. تصور کنید که شما دو و یا تعداد بیشتری دستگاه با سیستم عامل مک روی یک شبکه داشته و تمامی آنها نیز با یک اپل آی دی در حال کار هستند. حال اگر این گزینه فعال باشد و شما روی یکی از دستگاه ها اقدام به دانلود یک نرم افزار از فروشگاه نرم افزاری اپل نمایید٬ این اپلیکیشن به صورت خودکار روی سیستم عامل دیگر هم شروع به دانلود می کند. توجه داشته باشید که حجم نرم افزار روی هر سیستم به صورت جداگانه محاسبه خواهد شد. به عنوان مثال اگر اقدام به دانلود نرم افزاری ۵۰ مگابایتی نمایید و چهار سیستم نیز در اختیار داشته باشید٬ ۲۰۰ مگابایت از حجم اینترنت شما مصرف خواهد شد.

قسمت بعدی مربوط به آپدیت های نرم افزاری است. اگر آپدیتی برای سیستم عامل یا نرم افزارهای موجود در سیستم عامل وجود داشته باشد٬ در این قسمت به شما نمایش داده می شود که با کلیک روی Show Updates می توانید آنها را مشاهده و در صورت نیاز٬ عملیات به روز رسانی را انجام دهید.

آخرین قسمت این بخش مربوط به رمز عبور می شود که دارای دو قسمت است :

قسمت اول در هنگام خرید نرم افزارها می باشد که پیشنهاد می کنیم این گزینه را بر روی Always Require تنظیم نمایید. فرض کنید به صورت ناخودآگاه روی خرید یک نرم افزار در فروشگاه نرم افزاری اپل کلیک کرده اید و واقعا قصد انجام این کار را نداشته اید. در صورتی که این گزینه روی Always Require تنظیم شده باشد٬ در این حالت اپلیکیشن از شما رمز عبور اپل آی دی شما را درخواست می کند و اینجاست که شما می توانید عملیات خرید را متوقف نمایید.

قسمت دوم نیز مربوط به نرم افزارهای رایگان است که می توانید این گزینه را روی Save Password تنظیم کنید تا هر دفعه برای دانلود نرم افزارهای رایگان٬ از شما درخواست رمز عبور نکند.

 


 

گزینه چهارم در ردیف چهارم Dictation & Speech نام دارد که مربوط به زبان و نوشتار می شود.

 

System-Preferences-14

 

شما در این قسمت می توانید با روشن کردن گزینه Dictation٬ در قسمت هایی که نیاز به تایپ هست٬ به جای تایپ کردن٬ عبارت مورد نظر خود را با صدای خود اعلام نمایید و دستگاه به صورت خودکار٬ آن را تبدیل به متن می نماید. متأسفانه در این قسمت٬ هنوز پشتیبانی از زبان فارسی قرار نگرفته است.

در قسمت Language می توانید زبان خود را انتخاب و در قسمت Shortcut نیز یک کلید میانبر برای فعال سازی قابلیت Dictation تعریف نمایید که به صورت پیشفرض٬ این ویژگی با دوبار زدن بر روی دکمه fn فعال می شود.

در بخش دوم این پنجره٬ Text to Speech را می بینیم که دقیقا برعکس این اتفاق را انجام می دهد. یعنی متن را تبدیل به صدا می کند. به عنوان مثال شما می توانید قسمتی از متن را انتخاب کرده و از دستگاه بخواهید تا آن را برای شما بخواند.

 


 

از این آیتم عبور کرده و به Date & Time می رسیم :

 

System-Preferences-15

 

این قسمت مربوط به تنظیمات ساعت و تاریخ دستگاه بوده و به قدری واضح و مشخص است که واقعا نیازی به توضیح نیست.

 


 

به قسمت Startup Disk می رسیم :

 

System-Preferences-16

 

در این قسمت٬ شما می توانید یک دیسک مشخصی را برای بوت شدن دستگاه خود انتخاب نمایید. اگر در کنار سیست عامل مک از سیستم عامل دیگری مانند ویندوز استفاده می کنید و آن را از طریق Bootcamp نصب کرده اید٬ در این قسمت می توانید برای لود شدن دستگاه توسط سیستم عامل ویندوز٬ درایو مربوط به آن را انتخاب و در نهایت با زدن دکمه Restart ٬ تغییرات را اعمال نمایید. البته شرط اعمال این تغییرات٬ این است که آیکون قفل را با استفاده از وارد کردن رمز عبور دستگاه٬ باز نمایید.

گزینه Target Disk Mode نیز دستگاه را ریستارت کرده و آن را در حالتی لود می کند که با استفاده از کابل Thunderbolt یا FireWire و اتصال سیستم خود به دستگاهی دیگر٬ می توانید از دستگاه خود به عنوان یک هارد استفاده نمایید.

 


 

بخش بعدی این قسمت٬ Time Machine یا ماشین زمان نام دارد که پیشتر در مک نید به معرفی کامل و جامع و نحوه استفاده از آن پرداخته ایم.

 

System-Preferences-17

 


 

آخرین گزینه این ردیف٬ Accessibility نام دارد :

 

System-Preferences-18

 

این قسمت مخصوص به عزیزانی هست که در برخی قسمت های بدن خود دچار کم توانی یا ناتوانی هستند. در کادر سمت چپ٬ قسمت های مختلفی وجود دارد که با ورود به هر قسمت٬ می توانید تنظیمات دلخواه خود را انجام دهید.

به عنوان مثال در قسمت اول که Display نام دارد٬ می توانید سیستم عامل خود را به صورت سیاه و سفید در آورده٬ رنگ ها را برعکس نموده٬ شفافیت اجزای سیستم عامل را کم کرده٬ سایز نشانگر موس را کم کرده و همچنین کنتراست تصویر را به میزان دلخواه خود تنظیم کنید.

 


 

امیدواریم که این آموزش برای شما مفید بوده باشد. برای آشنایی بیشتر افراد و دوستان خود با سیستم عامل مک٬ این آموزش را با آنها به اشتراک بگذارید.

موفق باشید.

macneed.ir

نکات ضروری
  • برای حل مشکل خطای is damaged and move to trash از این آموزش استفاده کنید.
  • برای حل مشکل خطای Apple cannot check it for malicious software از این آموزش استفاده کنید.
  • برای حل مشکل خطای unidentified developer app از این آموزش استفاده کنید.
نصب برنامه‌ها توسط تیم مک نید
  • در صورتی‌که در نصب برنامه‌ها یا بازی‌ها به مشکل خورده‌اید و یا زمان کافی برای نصب آن‌ها ندارید، می‌توانید از «خدمات VIP نصب برنامه‌ها» استفاده کنید تا تیم مک نید برنامه‌ها و یا بازی‌های مورد نیاز شما را برای‌تان نصب کنند.
  • برای توضیحات بیشتر و ثبت درخواست خود، می‌توانید از این صفحه استفاده کنید.
مطالب مشابه
  • چگونه رمزعبور‌هایی که پاک شده‌اند را بازیابی کنیم؟

    فراموش کردن یا از دست دادن رمز‌عبور‌ها واقعا یک دردسر...
  • ۹ نکته‌ی ضروری برای کاربران جدید مک

    کاربران جدید مک که به تازگی از دنیای کامپیوتر‌های ویندوزی...
  • چگونه از آیفون به عنوان یک میکروفون برای مک استفاده کنیم؟

    آیا می‌دانستید که می‌توانید از آیفون خود به عنوان میکروفون برای...
  • چگونه iMessage را در مک غیرفعال کنیم؟

    به صورت پیش‌فرض در مک iMessage فعال است، این مساله به...
  • چگونه مرورگر پیش‌فرض را در macOS Sonoma تغییر دهیم؟

    شاید بسیاری از کاربران مک سوال باشد که چگونه می‌توان مرورگر...
  • اسکرین‌شات‌های مک کجا ذخیره می‌شوند؟

    سوالی که برای بسیاری از کاربران مک به خصوص کسانی...
  • چگونه حالت تاریک را در macOS ونتورا و سونوما فعال کنیم؟

    حالت تاریک یا Dark Mode گزینه‌ی بسیار محبوبی بین کاربران مک...
  • ۴ میان‌بر کاربردی صفحه کلید در مک که هر کاربری باید آن‌ها را بداند!

    آیا دوست دارید تا با استفاده از چند میان‌بر بسیار...

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید

نصب و کرک برنامه‌های سیستم عامل مک

در صورتی که قصد نصب و کرک برنامه‌ها و یا بازی‌های سیستم عامل مک را توسط کارشناسان مک نید دارید، می‌توانید از لینک‌های رو‌به‌رو استفاده کنید تا برنامه‌ها و بازی‌های مد نظر شما در سریع‌ترین زمان ممکن بر روی سیستم شما نصب و کرک شود.