در مک حرفه ای شوید: ترفند ها و ویژگی های مکینتاش

جستجو در کامل‌ترین آرشیو مک ایران:

در مک حرفه ای شوید: ترفند ها و ویژگی های مکینتاش (بخش دوم)

  بخش دوم از آموزش و ترفند های سیستم عامل...

توضیحات

 

بخش دوم از آموزش و ترفند های سیستم عامل مک در خدمت شما هستیم. 

 

در بخش نخست ترفند ها و ویژگی هایی از مک  و شورتکات های کیبورد در مک برای شما گفتیم.در این بخش به دیگر ویژگی ها و هر آنچه در مک قابل انجام است و به نوعی خاص می باشد می پردازیم.

Screen Shot 2015-12-31 at 10.02.18 PM

 

یکی از ويژگی های بسیار خوب و جدید در نسخه El Capitan قابلییت Spilit View به معنی نمایش جداگانه پنجره ها می باشد. بدین صورت که می توانید دو پنچره را آن واحد به دو قسمت تقسیم کنید و در آن واحد با هردو برنامه کار کنید. برای انجام اینکار دو راه وجود دارد. زمانی که دو پنچره در یک دستکتاپ قرار دارد با کلیک بر روی دکمه Minimize و نگه داشتن آن پنجره کوچک تر می شود و شما می توانید در سمت چپ یا راست آن را پین کنید پس از پین شدن ، قسمت مخالف برنامه های پیشنهادی برای شما که باز هستند را نمایش می دهد و با کلیک بر روی هرکدام از آن ها ، آن برنامه هم در قسمت بعدی پین می شود.  

حالت دیگر زمانی که دو برنامه در حات فول اسکرین هستند و می خواهید آن ها را با هم در یک صفحه داشته باشید کافیست mission control را اجرا کنید و در تب های بالا که بصورت دسکتاپ هستند یکی را بگیرید و بر روی برنامه ی دیگری که می خواهید ادغام کنید نگه دارید. دقیقا مانند زمانی که می خواهید در iOS برنامه ای را داخل فولدری کنید. سپس بعد از چند ثانیه خواهید دید که دو برنامه با هم ادغام خواهند شد.

 

Screen Shot 2015-12-31 at 9.02.50 PM

 

دیگر ویژگی سیستم عامل مک از OS X 10.10 به بعد قابلییت HandOff می باشد. این قابلییت بسیار جذاب است! ادامه کاری که در دیوایس iOS خود داشته اید انجام می دادید را در مک خود ادامه دهید! هر زمان که شما با یک Apple ID در مک و دستگاه های iOS خود وارد شده باشید می توانید از این قابلییت استفاده کنید. برای مثال در حال نوشتن که ایمیل با  آیفون خود هستید در کنار داک منو مک شما آیکن Mail همراه با عکس موبایل نمایش داده می شود که کلیک بر روی آن برنامه Mail در مک باز می شود و از ادامه ایمیلی که در آیفون خود در حال نوشتن بودید را می توانید بنویسید و یا مخاطبیت،مسیج و بعضی دیگر از برنامه های پیشفرض اپل.

 

handoffiosyosemite-2

 

همچنین این عمل بر عکسش هم امکان پذیر است. در سافاری مک خود در حال گشت و گذار هستید و می خواهید ادامه کارتان را در آیپد خود ببینید در همان لحظه در لاک اسکرین آیپد شما روبروی آیکن دوربین آیکن سافاری پدیدار می شود که با بالا کشیدن آن خواهید دید که دقیقا همان لینک در مک در آیپد شما باز می شود! برای داشتن این قابلییت باید دیوایس iOS شما از نسخه ۸ به بالا باشد و همچنین مک شما از OS X 10.10 به بعد بهره ببرد.

 

handoff-mac

قابلییت بعدی که بیش از قابلییت قبلی هیجان انگیر تر است Continuity می باشد. با این ویژگی می توانید آیفون،آیپد و یا آیپاد خود را به مک متصل کرده و با مک خود تماس های تلفنی آیفون خود را جواب دهید . یا از مک خود تماس برقرار کنید. این تماس از سیمکارت و اپراتوری است در حالی که تماس های فیس تایم هم انجام  می شود. همچنین می توانید پیامک های خود را هم از مک ببنید و جواب بدهید و یا پیام جدیدی ارسال کنید. بدین صورت هنگام کار کردن با مک خود زنگ خورد دیوایستون دیگر نیاز به برداشتن دیوایس خود نیست و مستقیما با مک خود آنها را رسیدگی خواهید کرد. برای داشتن این قابلییت باید آیفون شما iOS 8 به بعد و مک شما از OS X 10.10 بهره ببرد. همچنین باید Apple ID یکسان و فعال بودن iMessage و Facetime در هردو دیوایس را انجام دهید و همچنین دیوایس و مک شما باید به یک WiFi مشترک متصل باشند. اگر این ویژگی شما را مهبوت خود کرده و WiFi مشترک و محدودیت های اپراتوری ما مشکل است می توانید از برنامه Connect در مک استفاده کنید که می توانید تنها از طریق بلوتوث به تمامی این امکانات دسترسی داشته باشید و نیازی به WiFi و یا اپل آیدی ندارد. این برنامه را از اینجا می توانید دریافت کنید.

 

Continuity-Mac-OS-X-iOS-

 

بحث بعدی درباره بردن مک به حالت Safe Mode و یا محیط امن می باشد. برای بردن سیستم خود به این محیط کافیست دستگاه خود را خاموش کنید و ۱۰ ثانیه صبر کنید. سپس دستگاه را روشن کنید و زمانی که صدای اولیه بوت شدن سیستم را شنیدید سریعا دکمه Shift را نگه دارید. نه قبل و نه بعد سریعا پس از شنیدن صدای بوت. زمانی که لوگوی خاکستری اپل را دیدید دست از Shift بردارید حال شما در محیط امن OS X  هستید. برای بازگشت هم سیستم را از همان محیط Restart کنید. 

 

OS-X-Yosemite-safe-boot-Mac-screenshot-001

 

AirDrop! ویژگی ایردراپ از iOS 7 به بعد و همراه با معرفی iPhone 5s به بعد منتشر شد. از طریق این ویژگی می توانید هر نوع فایلی بجز موسیقی را بین دستگاه های اپل منتقل کنید. این ویژگی پس از OS X 10.10 در مک ها هم اضافه شد و این به این معنی است که براحتی می توانید فایل های خود در از منوی Share بین سیستم عامل Mac و iOS انتقال دهید. برای فعال کردن این ویژگی در iOS از طریق Control Center و در مک از سایدبار Finder اقدام کنید. بلوتوث دستگاه ها باید روشن باشد.

 

airdrop-yosemite-iphone-6

 

از صفحه نمایش مک خود فیلم بگیرید. ممکن است در بعضی مواقع بخواهید آموزشی را برای کسی بفرستید که قابل توضیح نیست و یا بخواهید از بازی و برنامه ای فیلم تهییه کنید آن هم با کیفیت اصلی صفحه نمایش و نه با فیلم گرفتن با موبایل! برای اینکار برنامه Quick Time Player را اجرا کنید و بر روی آیکن آن در داک کلیک کنید و بر روی New Screen Recording بزنید. می توانید از کل صفحه فیلم بگیرید و یا فقط از یک قسمت خاص این به نیاز شما بستگی دارد. برای تمام کردن فیلم اقدام به بستن Quick Time کنید و سپس گزینه ذخیره فایل خواهد آمد.

 

Screen Shot 2016-01-04 at 3.23.16 PM

 

ترفند دیگری که می خواهیم دربارش بگوییم کپی پیست شدن فایل ها بدون ماندگاری فایل هاست. حتما می دانید زمانی که شما  یک فایل را از سیستم در داخل درایوی می ریزید فایل اصلی در مکان قبلی آن خواهد ماند و شما مجبورید بازگردید و آن فایل را حذف کنید. خب برای اینکه اینکار یکسره انجام شود و دیگر همچین اتفاقی پس از کپی گرفتن یک فایل هنگام پیوست کردن فایل کلید های ترکیبی Shift+Option+command را بگیرید سپس V را فشار دهید و تمام!

 

paste_Match_Style

حتما می دانید که سیستم عامل مک فلش داریو ها و بطور کل دیسک های ذخیره کننده با فرمت های اختصاصی ویندوز نظیر NTFS و یاFAT را بطور کامل پشتبانی نمی کند. بدین معنی که شما فقط حق Read دارید و نمی توانید فایل در هارد درایو Write کنید. اگر تازه وارد باشید این مسله باید کمی شما را اذییت کرده باشد و بعد از کلی جستجو به این نتیجه رسیده اید که باید از برنامه ای نظیر Pragon NTFS استفاده کنید. این برنامه  به شما اجازه دسترسی  کامل به هارد درایو ها با فرمت ویندوز را می دهد و می توانید از این طریق فایل های خود را در هارد خود Write کنید و در آن انتقال دهید. برای دانلود این برنامه به اینجا مراجعه کنید.

 

Screen Shot 2016-01-04 at 3.39.38 PM

ممکن است شما از مکبوک هایی با صفحه نمایش کوچک نظیر ۱۱ یا ۱۲ اینچ استفاده می کنید و جا و فضای کافی برای کار با سیستم ندارید. برای بیشتر شدن فضای صفحه نمایش و کاردهی بهتر سیستم کافیست Scale صفحه نمایش را تغییر دهید. با اینکار تمامی سیستم عامل کوچکتر و با رزولوشن بالاتری در می آیند و یا می توانید حالت پیشفرض بزرگ تر کنید. به مسیر :

System Preference > Display بروید و در قسمت Scale آن را بنابر شرایط خود تغییر دهید :

 

Screen Shot 2016-01-04 at 3.44.11 PM

یک ترفند کاربردی! صفحه نمایش آیفون خود را بصورت بی سیم بر روی مک خود بفرستید و ضبط کنید. این عمل با برنامه ی Air Server انجام می شود. کافیست برنامه ی Air Server را بر روی مک خود دستگاه iOS خود نصب کنید. برای دانلود مک از اینجا و برای دانلود نسخه iOS از اینجا اقدام کنید. پس از نصب برنامه را در هردو سیستم عامل اجرا کنید همچنین دقت داشته باشید باید به یک WiFi مشترک متصل باشید. حال کنترل سنتر را در دیوایس خود بالا بیاورید و گزینه AirPlay را در کنار AirDrop خواهید دید. بر روی آن بزنید سپس نام مکبوک شما نمایش داده خواهد شد. بر روی آن لمس کنید و گزینه فعال شدن را اعمال کنید. حال خواهید دید صفحه نمایش دستگاه iOS شما بر روی مک خود دارید و در هر سایز و رزلوشنی می توانید آن را تغییر دهید و لذت ببرید. 

 

Screen Shot 2016-01-04 at 3.47.03 PM

 

IMG_0832

 

 

امیدواریم این بخش هم مورد رضایت شما کاربران مک قرار گرفته باشد.

موفق باشید

macneed.ir

نکات ضروری
  • برای حل مشکل خطای is damaged and move to trash از این آموزش استفاده کنید.
  • برای حل مشکل خطای Apple cannot check it for malicious software از این آموزش استفاده کنید.
  • برای حل مشکل خطای unidentified developer app از این آموزش استفاده کنید.
نصب برنامه‌ها توسط تیم مک نید
  • در صورتی‌که در نصب برنامه‌ها یا بازی‌ها به مشکل خورده‌اید و یا زمان کافی برای نصب آن‌ها ندارید، می‌توانید از «خدمات VIP نصب برنامه‌ها» استفاده کنید تا تیم مک نید برنامه‌ها و یا بازی‌های مورد نیاز شما را برای‌تان نصب کنند.
  • برای توضیحات بیشتر و ثبت درخواست خود، می‌توانید از این صفحه استفاده کنید.
مطالب مشابه
  • چگونه رمزعبور‌هایی که پاک شده‌اند را بازیابی کنیم؟

    فراموش کردن یا از دست دادن رمز‌عبور‌ها واقعا یک دردسر...
  • ۹ نکته‌ی ضروری برای کاربران جدید مک

    کاربران جدید مک که به تازگی از دنیای کامپیوتر‌های ویندوزی...
  • چگونه از آیفون به عنوان یک میکروفون برای مک استفاده کنیم؟

    آیا می‌دانستید که می‌توانید از آیفون خود به عنوان میکروفون برای...
  • چگونه iMessage را در مک غیرفعال کنیم؟

    به صورت پیش‌فرض در مک iMessage فعال است، این مساله به...
  • چگونه مرورگر پیش‌فرض را در macOS Sonoma تغییر دهیم؟

    شاید بسیاری از کاربران مک سوال باشد که چگونه می‌توان مرورگر...
  • اسکرین‌شات‌های مک کجا ذخیره می‌شوند؟

    سوالی که برای بسیاری از کاربران مک به خصوص کسانی...
  • چگونه حالت تاریک را در macOS ونتورا و سونوما فعال کنیم؟

    حالت تاریک یا Dark Mode گزینه‌ی بسیار محبوبی بین کاربران مک...
  • ۴ میان‌بر کاربردی صفحه کلید در مک که هر کاربری باید آن‌ها را بداند!

    آیا دوست دارید تا با استفاده از چند میان‌بر بسیار...

نظرات کاربران

  1. فرزاد گفت:

    عالیییییی بود منتظر سومیش هستیم 🙂

  2. Alex گفت:

    میخواستم بدونم راهی میشناسید کم کردن تعداد شارز ( Cycle Count ) برای مک بوک پرو رو امکان پذیر کنه ؟

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید

نصب و کرک برنامه‌های سیستم عامل مک

در صورتی که قصد نصب و کرک برنامه‌ها و یا بازی‌های سیستم عامل مک را توسط کارشناسان مک نید دارید، می‌توانید از لینک‌های رو‌به‌رو استفاده کنید تا برنامه‌ها و بازی‌های مد نظر شما در سریع‌ترین زمان ممکن بر روی سیستم شما نصب و کرک شود.