آموزش نحوه کار با ماشین زمان ( Time Machine )

جستجو در کامل‌ترین آرشیو مک ایران:

آموزش نحوه کار با ماشین زمان (Time Machine)

ماشین زمان یا Time Machine ٬ نام ابزاری در سیستم...

توضیحات

ماشین زمان یا Time Machine ٬ نام ابزاری در سیستم عامل مک است که به کاربران این اجازه را می دهد تا به صورت ساعتی٬ روزانه و یا هفتگی از اطلاعات موجود در دستگاه خود یک نسخه پشتیبان تهیه نموده و آن را روی یک هارد دیسک جانبی ( اکسترنال ) خود ذخیره کنند.

 

تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات موجود در دستگاه و ذخیره آن روی یک هارد دیسک جانبی٬ اولین قدم برای جلوگیری از پاک شدن و یا از دست رفتن اطلاعات به شمار می رود. انجام این عملیات و تنظیمات در سیستم عامل مک بسیار ساده و راحت بوده و تمامی کاربران٬ حتی افراد مبتدی نیز می توانند آن را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام داده و به پایان برسانند.راه اندازی ماشین زمان با استفاده از تنظیمات پیشفرض و ابتدایی٬ کاری آسان است. کافی است که وارد تنظیمات ماشین زمان شده٬ آن را روشن کنید و در نهایت با انتخاب یک حافظه جانبی به عنوان مقصد٬ به دستگاه خود این اجازه را بدهید تا عملیات پشتیبان گیری را آغاز نماید.البته ماشین زمان٬ تنظیمات پیچیده ای نیز دارد و تنها به این روش های ساده بسنده نمی کند. به عنوان اولین قدم برای آموزش این ابزار٬ به راه اندازی اولیه و تنظیمات ابتدایی آن می پردازیم.

 

راه اندازی اولیه ماشین زمان ( Time Machine )

 

Time-Machine-1

 

قدم اول : یک هارد جانبی ( اکسترنال ) را به سیستم خود متصل نمایید. شما در این قسمت می توانید از Time Capsule که یکی از محصولات شرکت اپل در این زمینه می باشد نیز استفاده نمایید.

قدم دوم : وارد تنظیمات سیستم عامل مک ( System Preferences ) شده و سپس در این قسمت٬ گزینه Time Machine را انتخاب نمایید.

قدم سوم : در زیر لوگوی ماشین زمان٬ سوئیچ مربوطه را در وضعیت ON قرار دهید.

قدم چهارم : دکمه Select Backup Disk را فشار داده و در پنجره باز شده٬ هارد جانبی خود را انتخاب نمایید.

قدم پنجم : در نهایت روی Use Disk کلیک کنید.

 

Time-Machine-2

 

با انجام این روند٬ عملیات پشتیبان گیری بعد از پردازش اطلاعات که حدود ۲ دقیقه به طول خواهد انجامید٬ آغاز می شود.

 

Time-Machine-3

 

به محض اینکه پشتیبان گیری آغاز شود٬ با پنجره ای مانند تصویر زیر روبرو خواهید شد که در آن می توانید فضای اشغال شده و فضای خالی هارد جانبی٬ میزان کل اطلاعاتی که عملیات پشتیبان گیری روی آنها انجام می گیرد و همچنین زمان باقی مانده تا پایان را مشاهده نمایید.

 

Time-Machine-4

 

اگر در انتهای این پنجره٬ گزینه Show Time Machine in menue bar را تیک بزنید٬ می توانید همواره از منوی سیستم عامل٬ روند انجام عملیات پشتیبان گیری را چک کنید.

 

Time-Machine-5

 

به دلیل اینکه این٬ اولین بار است که از ماشین زمان استفاده می کنید٬ بسته به میزان اطلاعات شما٬ عملیات پشتیبان گیری مدت زیادی طول خواهد کشید. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید٬ حجم اطلاعات قابل پشتیبان گیری روی سیستم ما حدود ۲۰۳ گیگابایت می باشد. دفعات بعد٬ مطمئنا حجم اطلاعات پایین آمده و مدت زمان کمتری را نیز به خود اختصاص خواهد داد.

به محض پایان یافتن عملیات پشتیبان گیری٬ پیغامی مانند تصویر زیر ظاهر خواهد شد که نشان دهنده کامل شدن روند پشتیبان گیری می باشد.

 

Time-Machine-6

 

در مرحله بعد٬ به نحوه کد گذاری فایل های پشتیبان می پردازیم. برای انجام این کار همانند مراحل قبل٬ روند انجام بسیار آسان بوده و می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. اما آیا می دانید که چرا باید فایل های پشتیبان دستگاه خود را کد گذاری نمایید؟

اگر خدایی نکرده شخصی هارد جانبی دستگاه شما را سرقت کند و فایل های پشتیبان موجود روی این هارد کد گذاری نشده باشد٬ شخص سارق می تواند به سادگی به اطلاعات شما دست پیدا کرده و از آنها استفاده نماید. از آنجا که ماشین زمان٬ از تمامی اطلاعات موجود روی دستگاه شما نسخه پشتیبان تهیه می کند٬ لازم است که امنیت این اطلاعات را تأمین و آنها را کد گذاری کنید. این کار باعث می شود تا اشخاص دیگر٬ قادر به مشاهده و استفاده از فایل های شما نباشند.

 

نحوه کد گذاری فایل های پشتیبان گرفته شده توسط ماشین زمان ( Time Machine )

 

Time-Machine-7

 

قدم اول : در مرحله ای که هارد جانبی خود را برای عملیات پشتیبان انتخاب می کنید٬ می توانید با انتخاب تیک گزینه Encrypt backups که در تصویر زیر نیز مشخص است٬ به ماشین زمان این اختیار را بدهید که اطلاعات فایل پشتیبان را کد گذاری نماید. سپس روی دکمه Use Disk کلیک کنید.

 

Time-Machine-8

 

قدم دوم : بعد از کلیک٬ پنجره ای باز خواهد شد و از شما درخواست رمز عبور برای کد گذاری می کند. شما باید ابتدا یک رمز را تایپ کرده و سپس برای صحت این امر٬ ان را مجددا وارد نمایید. در کادر سوم هم می توانید یک راهنما برای پسورد خود در نظر بگیرید که در صورت فراموشی٬ بتواند شما را در به یاد آوردن رمز عبور کمک کند.

قدم سوم : به محض اینکه رمز عبور خود را در نظر گرفتید٬ روی دکمه Encrypt Disk کلیک کنید. بعد از انجام این کار٬ عملیات کد گذاری شروع خواهد شد.

 

در مرحله بعد می خواهیم به شما٬ نحوه ویرایش فایل های قابل پشتیبان گیری را به شما آموزش دهیم. به عنوان مثال٬ شما نمی خواهید که برخی از فایل های موجود در سیستم برای عملیات پشتیبان گیری مورد استفاده قرار گیرد. بدین منظور٬ شما باید آنها را از روند انجام این کار حذف نمایید.

 

نحوه خارج کردن فایل ها از روند پشتیبان گیری ماشین زمان ( Time Machine )

 

Time-Machine-1

 

قدم اول : وارد تنظیمات ماشین زمان شوید.

قدم دوم : روی دکمه Options کلیک کنید.

 

Time-Machine-9

 

قدم سوم : روی دکمه + کلیک کنید تا در پنجره باز شده٬ بتوانید فایل یا فولدر های مورد نظر خود را انتخاب نمایید. در این آموزش٬ ما فولدر Movies را انتخاب کردیم.

 

Time-Machine-10

 

قدم چهارم : حال باید دکمه Exclude را انتخاب کنید تا پوشه مورد نظر از روند پشتیبان گیری حذف شود. در نهایت روی دکمه Save کلیک کنید تا تغییرات در عملیات پشتیبان گیری ذخیره شود.

 

Time-Machine-11

 

با انجام این کار٬ مشاهده خواهید کرد که میزان فضای مورد نیاز برای پشتیبان گیری بسته به حجم فایل های حذف شده٬ کاهش می یابد. همانطور که مشاهده کردید٬ روند انجام این کار نیز بسیار ساده و آسان بود. طبیعتا بسیاری از افراد٬ فایل هایی را روی سیستم خود دارند که نیاز بسیار زیادی به آنها نداشته و در نتیجه٬ از اهمیت خاصی در روند پشتیبان گیری برخوردار نیست. پس چه بهتر که آنها را از این عملیات حذف نماییم تا در حجم و زمان انجام این کار٬ صرفه جویی به عمل آید.

 

ماشین زمان تنها برای گرفتن نسخه پشتیبان کاربرد ندارد. چرا که بعد از این عملیات٬ شما باید قادر به مشاهده و بازگردانی این فایل ها نیز باشید. در این قسمت٬ میخواهیم به آموزش این عملیات بپردازیم.

 

نحوه مشاهده و بازگردانی فایل های پشتیبان گرفته شده ماشین زمان ( Time Machine )

 

قدم اول : از منوی سیستم عامل٬ روی ماشین زمان کلیک کنید. اگر همچین گزینه ای را مشاهده نمی کنید٬ وارد System Preferences شده و سپس وارد ماشین زمان ( Time Machine ) شوید. برای اضافه کردن ماشین زمان به منوی سیستم عامل٬ تیک گزینه Show Time Machine in menu bar را بزنید.

 

Time-Machine-12

 

قدم روم : به محض وارد شدن به ماشین زمان٬ فولدری که مایل به بازگرداندن آن هستید را انتخاب نمایید.

 

Time-Machine-13

 

قدم سوم : از دکمه های بالا و پایین سمت راست پوشه ها برای رسیدن به پوشه مورد نظر خود استفاده نمایید تا به گزینه مورد نظر برسید. در این قسمت می توانید به راحتی محتویات پوشه مورد نظر را با دو بار کلیک روی آن مشاهده کنید.

 

Time-Machine-14

 

قدم چهارم : در نهایت با انتخاب پوشه مورد نظر٬ روی دکمه Restore کلیک کنید.

 

Time-Machine-15

 

به همین راحتی می توانید فایل های خود را از روی نسخه پشتیبان به سیستم خود بازگردانید.

 

حال به مرحله مهمه به نام پارتیشن بندی میرسیم. حتما برای شما هم پیش آمده که از سیستم خود روی یک هارد جانبی بک آپ تهیه کرده اید٬ اما می خواهید از این قطعه سخت افزاری برای انتقال فایل بین سیستم ها و یا نگهداری فایل های ریگر نیز استفاده نمایید. انجام این کار با توجه به قرار گرفتن فایل های پشتیبان سیستم روی هارد جانبی٬ کاری ریسک پذیر به شمار می آید. برای این منظور٬ ما باید هارد خود را پارتیشن بندی نماییم تا بتوانیم با خیالی آسوده٬ کارهای خود را انجام دهیم.

 

نحوه پارتیشن بندی درایو استفاده شده برای ماشین زمان ( Time Machine )

 

قدم اول : وارد Disk Utility شوید و هارد جانبی خود را انتخاب کنید.

 

Time-Machine-16

 

قدم دوم : وارد تب Partition شوید.

قدم سوم : حال روی دکمه + کلیک کنید.

 

Time-Machine-17

 

قدم چهارم : با استفاده از موس و درگ کردن نقطه انتهایی٬ فضای مناسبی را برای پارتیشن جدید اختصاص دهید. سعی کنید در این قسمت٬ فضایی بین دو تا چهار برابر مورد نیاز برای فایل های سیستم انتخاب نمایید.

قدم پنجم : حال نامی را برای پارتیشن مورد نظر انتخاب نمایید.

قدم ششم : در نهایت روی دکمه Apply کلیک کنید.

 

Time-Machine-18

 

به محض پایان یافتن عملیات٬ شما دو قسمت مجزا در هارد جانبی خود در اختیار خواهید داشت که می توانید از قسمت جدید برای انجام امور روزانه و از قسمت قبل برای تهیه نسخه پشتیبان سیستم عامل خود استفاده نمایید.

 

به عنوان آخرین بخش این مطلب٬ به بازگرداندن اطلاعات روی یک سیستم جدید می پردازیم. فرض کنید شما می خواهید مکبوک یا آی مک خود را فروخته و دستگاه جدیدی را خریداری نمایید و یا می خواهید سیستم عامل دستگاه خود را به روز کرده و همه چیز به تنظیمات کارخانه بازگردانده و از ابتدا شروع کنید. از طرفی دیگر٬ نمی خواهید اطلاعات روی سیستم خود را از دست دهید. بدین منظور٬ می توانید عملیات زیر را انجام دهید.

 

نحوه فراخوانی فایل های پشتیبان روی یک سیستم جدید توسط ماشین زمان ( Time Machine )

 

قدم اول : در قسمت Transfer Information to This Mac ٬ شما باید گزینه اول ( From a Mac, Time Machine backup, or startup disk ) را انتخاب نمایید و سپس روی دکمه Continue کلیک کنید.

 

Time-Machine-19

 

قدم دوم : مطمئن شوید که هارد جانبی شما به سیستم متصل است و در این مرحله٬ آن را انتخاب نموده و مجددا روی دکمه Continue کلیک کنید.

 

Time-Machine-20

 

قدم سوم : فایل پشتیبان مورد نظر خود را انتخاب و روی Continue کلیک کنید.

 

Time-Machine-21

 

قدم چهارم : برای بازگردانی کامل٬ تمامی گزینه ها را تیک زده و مجددا روی Continue کلیک کنید.

 

Time-Machine-22

 

قدم پنجم : در این مرحله٬ از شما در مورد کد گذاری اطلاعات سوال پرسیده می شود. پیشنهاد می کنیم بدون زدن تیک گزینه ها٬ روی Continue کلیک کنید.

 

Time-Machine-23

 

قدم ششم : اطلاعات شما در این قسمت٬ شروع به بازگردانی می کند.

 

Time-Machine-24

 

قدم هفتم : به محض پایان یافتن عملیات٬ می توانید روی Start using your Mac کلیک کنید.

 

Time-Machine-25

 

همانطور که مشاهده می کنید٬ بازگردانی اطلاعات بسیار ساده است. به پایان این مطلب میرسیم. امیدواریم که نهایت استفاده را از این آموزش برده باشید.

نکات ضروری
  • برای حل مشکل خطای is damaged and move to trash از این آموزش استفاده کنید.
  • برای حل مشکل خطای Apple cannot check it for malicious software از این آموزش استفاده کنید.
  • برای حل مشکل خطای unidentified developer app از این آموزش استفاده کنید.
نصب برنامه‌ها توسط تیم مک نید
  • در صورتی‌که در نصب برنامه‌ها یا بازی‌ها به مشکل خورده‌اید و یا زمان کافی برای نصب آن‌ها ندارید، می‌توانید از «خدمات VIP نصب برنامه‌ها» استفاده کنید تا تیم مک نید برنامه‌ها و یا بازی‌های مورد نیاز شما را برای‌تان نصب کنند.
  • برای توضیحات بیشتر و ثبت درخواست خود، می‌توانید از این صفحه استفاده کنید.
مطالب مشابه
  • چگونه رمزعبور‌هایی که پاک شده‌اند را بازیابی کنیم؟

    فراموش کردن یا از دست دادن رمز‌عبور‌ها واقعا یک دردسر...
  • ۹ نکته‌ی ضروری برای کاربران جدید مک

    کاربران جدید مک که به تازگی از دنیای کامپیوتر‌های ویندوزی...
  • چگونه از آیفون به عنوان یک میکروفون برای مک استفاده کنیم؟

    آیا می‌دانستید که می‌توانید از آیفون خود به عنوان میکروفون برای...
  • چگونه iMessage را در مک غیرفعال کنیم؟

    به صورت پیش‌فرض در مک iMessage فعال است، این مساله به...
  • چگونه مرورگر پیش‌فرض را در macOS Sonoma تغییر دهیم؟

    شاید بسیاری از کاربران مک سوال باشد که چگونه می‌توان مرورگر...
  • اسکرین‌شات‌های مک کجا ذخیره می‌شوند؟

    سوالی که برای بسیاری از کاربران مک به خصوص کسانی...
  • چگونه حالت تاریک را در macOS ونتورا و سونوما فعال کنیم؟

    حالت تاریک یا Dark Mode گزینه‌ی بسیار محبوبی بین کاربران مک...
  • ۴ میان‌بر کاربردی صفحه کلید در مک که هر کاربری باید آن‌ها را بداند!

    آیا دوست دارید تا با استفاده از چند میان‌بر بسیار...

نظرات کاربران

  1. ali گفت:

    ba salam mamnon az site alitoon
    lotfn mitoonin be mn komak konin hard externalamo az halat encrypt dar bigram..mamnoon kheylil shadid be pasokh be soalm dram
    mammon

    • درود بر شما

      اگر شما هارد خود را  encrypt کرده اید کافی است همان هارد را باید Decrypt کنید که برای این منظور کافی است مراحل زیر را انجام دهید:
      ۱ – خب بر روی هارد مورد نظر کلیک راست کنید (بهتر است از طریق منو های سمت راست Finder خود بروید که تمامی هارد دیسک و هارد اکسترنال در آن قسمت است) و بر روی Decrypt ‘DriveName کلیک کنید توجه داشته باشید که DriveName همان نام هارد دیسک شما است
      ۲ – الان باید پسورد خود رو وارد کنید
      ۳ – بر روی Turn Of Encryption کلیک کنید
      ۴ – باید صبر کنید تا این مرحله تموم شود
      در صورتی که مشکل شما رفع نشد میتوانید بیشتر توضیح بدهید تا بهتر برسی شود.
      موفق باشید

  2. ali گفت:

    tike encrypt faal nist nitoonm bardaramesh hardam alan bi estefadas faqat rooye mac khoodm kar mikken va ramzm nadare

  3. ali گفت:

    loootfaaan komakkk

  4. ali گفت:

    hardam b mac madam encryp ktdm alam nmitoonm ghoflesho baz konm..yanni tikesho nmishe bardasht

  5. ali گفت:

    hardamoghofl krdm ba gamin barname time machine alan nmitoo m bazsh konm

  6. Môhàmád ĪD گفت:

    سلام مرسی از سایتتون
    من میخوام شروع کنم به بکاپ گرفتن ولی وقتی هاردم رو انتخاب میکنم میگه اول باید هاردم همش پاک بشه تا بتونم از هاردم برای بکاپ استفاده کنم
    چجوری بدون اینکه اطلاعات هاردم پاک شه میتونم بکاپ بگیرم؟

ابتدا وارد شوید تا بتوانید دیدگاهی ارسال کنید

نصب و کرک برنامه‌های سیستم عامل مک

در صورتی که قصد نصب و کرک برنامه‌ها و یا بازی‌های سیستم عامل مک را توسط کارشناسان مک نید دارید، می‌توانید از لینک‌های رو‌به‌رو استفاده کنید تا برنامه‌ها و بازی‌های مد نظر شما در سریع‌ترین زمان ممکن بر روی سیستم شما نصب و کرک شود.